Virgen del Milagro

Igår var det dags. Det Salta kokat av hela veckan, att få fira El Señor y Virgen del Milagro. El Señor del Milagro är i praktiken Jesus och Virgen del Milagro är Maria. Varför man lägger till en egen ort till namnet är oklart men alla städer tycks ha sitt eget namn på Maria även om alla hyllar samma Maria. Vissa hade gått en dag, andra tre, för att komma hit och fira stans största årliga katolska högtid. David sa att stans invånarantal brukar fördubblas och det var säkert fallet även i år. Det ska bli spännande att se hur stan är utan alla extra människor och hypen kring festen.

Jag kan inte direkt säga att vi var så aktiva i firandet av Maria och Jesus under processionen, vi stod mest och fascinerades över folkmassorna och säkerhetspådraget. Däremot firade vi vår första gudstjänst här i Salta igår. Vi fick ett fantastiskt första mottagande av församlingen så det känns väldigt bra må jag säga. Om man bortser från att de klappar på 1 och 3 så verkar de vara väldigt trevliga.

Dagens hybris får nog bli när jag försökte ordvitsa på spanska. Innan jag återberättar vill jag göra klart att det inte var speciellt roligt i stunden och att jag är övertygad om att det är fruktansvärt tråkigt att höra det berättas på en blogg. Jag bedömer det som högst osannolikt att du som läser detta ens kommer dra på smilbanden, det är det helt enkelt inte värt. Inte ens Andrea tyckte det var roligt och hon var där. Ändå tyckte hon att det skulle utgöra innehåll på min blogg. Nåja. För några samtalsämnen sedan hade vi diskuterat naturläkemedel och alternativ medicin. När Jorge sedan serverade ett te som han menade skulle vara bra för själen utbrast Graciela: "remedio [medicin] altenativo". Varpå jag på autopilot tog den enkla poängen "alTErnativo". Tystnad. Ett "åh" från Andrea. Punkt. Jag tvivlar på att Jorge och Graciela ens tog notis om det hela.

Nedan följer några bilder från processionen. Ni får stå ut med att de är tagna från en position som varierar med högst två meter.



Röda Korset var med.

Några stackars hundar lyckades inte ta sig ut från avspärrningarna.

Virgen del Milagro med tillhörande poliseskort.

El Señor del Milagro med tillhörande poliseskort.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar