I onsdags när vi var på
barnhemmet var en typisk sån gång då det i mötenas brister läcker
in ett par nya tankar i den mortel som min hjärna utgör för
tillfället. När jag har mycket tid för mig själv har jag lätt
att börja undra hur länge tankarna tänkt mala och nya tillskott
att stöta och blöta är ofta välkomna inslag i min annars ganska
lugna vardag.
Det började tidigt med att jag
frågade en av tjejerna vad hon gjort under dagen. Svaret var "jugé
y limpié" ("jag
lekte och jag städade"). Intresserat svarade jag "Ahh,
que jugiste?" ("Ah,
vad lekte du?") och det var nu det märkliga hände. Hon förstod
inte vad jag sa utan sa i lite upprört och framförallt i tron att
hon rättade mig "jugé!"
("jag lekte"). Efter lite bollande fram och tillbaka stod
det klart att hon inte kände till hur man böjer verbet "leka"
till "du
lekte" och att jag
skulle behöva lära henne att det heter "vad
lekte du?" om jag
frågar och att det heter "jag
lekte" när hon
svarar.
Den här händelsen gav mig
flashbacks till den första tiden här (det händer fortfarande) då
jag frågade saker och ville få bekräftat om jag sagt rätt.
Eftersom spanskan böjer verbet efter vem det berör så fick man
aldrig bekräftat verbböjningen som man själv skulle säga.
Exempelvis om jag trevande försökte säga att jag sprang idag så
kanske jag testade både "corrí"
och "corré"
i hopp om att hitta rätt och med en frågande blick som sökte
bekräftelse på huruvida jag prickat rätt. Problemet var/är att
svaret alltid var "ahh,
corriste?". Mycket
bökigt för en nybörjare med alla verbformerna, särskilt när
personen verbet syftar på alltid är inbakad i verbet och därför
skiftar beroende på vem som pratar. Under mitt samtal med henne
kände jag dock tydligt hur mycket bättre jag hanterar språket nu
än då jag kom hit, fantastiskt.
Jag inser att detaljerna kring
verbformer kanske är aningen ointressanta för vissa men en poäng
tidigare var i alla fall att min spanska i det fallet var bättre än
barnets. Jag skulle nog säga att det går framåt varje gång på
barnhemmet även om ingen dag är den andra riktigt lik. En sak jag
känt eftersom och som bidragit till att jag och Andrea har kunnat
känna oss mer auktoritära är insikten att alla barnen inte
(heller) kan säga allting. Alla har inte något särskilt utvecklat
vokabulär och vissa kan inte säga "r" och det där.
Missförstå mig rätt, jag vill inte lägga hela skulden för
missförstånden som uppkommer på barnen men från början la, i
alla fall jag, all skuld på mig själv. Då försökte jag febrilt
få barnen att artikulera och prata långsammare för att jag skulle
förstå nu kan jag behöva omformulera korrekta (tror jag) meningar
två och tre gånger för att de ska förstå. Det låter kanske
banalt men nu inser jag att de är ju bara barn, de äldsta är runt
13. En sexåring som inte haft möjlighet att växa upp i ett tryggt
hem och som inte gått i skola i den utsträckning vi är vana kan
förstås inte förväntas vara kapabel att anpassa sitt sätt att
vara och prata så det passar mitt sätt att vara. I alla fall inte
direkt. Om jag frågar vad de gjort idag, får svaret "nada"
och sedan frågar om de varit till skolan och får svaret "si"
så kanske inte det är konstigare än att barn varken är mångordiga
eller tydliga.
En mindre välkommen fundering som
slår mig allt hårdare för var gång vi är på barnhemmet är vem
barnen har efter oss. Allt eftersom vi lär känna dem får jag mer
ångest över att vi snart kommer ha annat för oss och sannolikt
inte sakna dem hälften av vad de saknar oss. Idag frågade en
nioåring om jag kunde vara hennes pappa. Hon sa att jag skulle vara
den bästa pappan, underförstått bättre än vad hon nu kan tänkas
ha för alternativ. Jag var snabb att säga att jag gärna är hennes
vän men att jag inte kan vara hennes far, vad gör man? Jag tänkte
på att vi snart skulle åka och jag kan helt enkelt inte låta dem
knyta sig för mycket till mig. Tanken ser märkligare ut nu när jag
ser det i skrift och om du tycker det verkar som om jag ägnar mig åt
självupphöjande så vill jag markera att det i så fall, även det,
är en språkförbistring. Det är verkligen inte min mening. Kanske
läser jag in för mycket hos barnen också. Kanske kommer saknaden
efter oss vara lika tillfällig som känslan ett barn känner när
det skriker "jag hatar dig och tänker aldrig mer vara med dig!"
Vem vet.
I tisdags pratade vi med David och
kom in på synen på mission och hur man lätt tänker för
kortsiktigt och resultatfixerat. Han drog liknelsen om Jesu mission
och det är tydligt att verkan av hans verk på jorden varar än.
Hade man fått för sig att i siffror mäta resultatet av Jesu verk
under Hans mänskliga levnad hade kanske någon blivit besviken. Man
hade i alla fall fått ett annat resultat om man mätte en gång till
nu. Tankar i de här banorna gör ibland att jag kan slappna av och
lita till att någon annan har kollen på lång sikt. Jag behöver
inte känna att jag ska "uträtta" saker hela tiden.
Samtidigt kan de också förstärka känslan av en brist i det att
våra besök på barnhemmet är just våra och tillfälliga. Vad är
den långsiktiga planen i det? Nu är det inte bara vi som går dit
utan de har också börjat komma på gudstjänsterna här så
förhoppningsvis fortsätter samarbetet i någon form. Kanske finns
här en plan som Andrea och jag inte känner. Kanske finns en plan
som inte heller de andra här känner.
Till sist önskar jag att jag
kunnat ha en bild på hur lycklig en liten Juán kan se ut när man
gungar honom i barnhemmets gungställning. Jag ska göra mitt bästa
för att spara bilden jag har i mitt huvud tills dess fotoskrivarna
blir kompatibla med norrlänningar, tills vidare får ni lita på mig
när jag säger att han skiner.
PS. Igår var det 36 grader i skuggan vid 17-18 tiden och jag kan meddela att taktiken sova mellan 4 och 12 till min stora besvikelse var det enda alternativet. Nu, med en skördetröska till fläkt och en regnstorm på ingång hoppas jag på bättre sovrutiner framöver. DS.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar